Zo wil je trainen om effectiever te spelen

28-08-17

Een tijd terug is er een enquête geweest onder spelers op de PGA tour waarin iedereen de vraag kreeg: “Hoe vaak sla jij een perfecte bal tijdens je ronde?”. Het gemiddelde antwoord was opvallend, slechts 6 keer! Als we uit gaan van een scoring gemiddelde van 70 slagen, dan spelen de beste golfers ter wereld dus in minder dan 10% van alle slagen een slag zoals ze die vooraf in gedachten hadden…

Golf gaat niet over perfecte ballen slaan, maar wie het beste met misslagen kan omgaan

De beste spelers ter wereld spelen dus 90% van de tijd niet zoals vooraf bedoelt hadden. Natuurlijk is het niet gelijk zo dat al deze “mindere slagen” extreme misslagen zijn. Nee, wat dat betreft onderscheiden de beste golfers zich in eerste instantie door de kleine foutmarges in hun spel. Maar natuurlijk komen ook de beste spelers regelmatig in probleemsituaties. Het is juist hoe zij hiermee omgaan wat de echte toppers onderscheid van de rest. Denk bijvoorbeeld aan het inmiddels beroemde hole 13 moment van Jordan Spieth in The Open op Royal Birkdale dit jaar. Na een misslag van de tee en een onbespeelbare bal wist hij zijn blinde shot over de duinen langs de tourtrucks heen bij de green te krijgen en een up and down te maken om zichzelf in het toernooi te houden. Of het magistrale herstelschot van Bubba Watson in The Masters van 2012 toen hij tijdens de play-off vanuit het bos met een wedge zijn bal met een 45 graden curve op de green wist te krijgen en alsnog wist te winnen. Ja, de beste golfers lopen ook tegen grote fouten aan, maar ze onderscheiden zich van de rest door hoe zij met deze situaties kunnen omgaan.

Train niet alleen de perfecte situatie, leer jezelf aanpassen aan de niet perfecte situatie

De drivingrange en oefengreens staan vol met golfers die alleen maar bezig zijn om de perfecte slag keer op keer te halen. Het is zeker belangrijk om te werken aan een effectieve techniek en de focus te richten op je beste golf willen spelen. Maar zoals we inmiddels weten is dit niet hoe de praktijk er alleen maar uit ziet. Train juist ook de minder perfecte situaties die je in de baan kunt verwachten. Het gaat om jezelf leren aanpassen aan omstandigheden die niet ideaal zijn. Die situaties komen er hoe dan ook. Oefen verschillende liggingen in hoog gras, in het bos of verschillende soorten liggingen rond de green en in de baan. Maar ook mentale variaties zoals bijvoorbeeld; afleiding, gedachten, mensen die staan te kijken, onverwachte gebeurtenissen enz… De winst in de baan begint in je training!

Taak, omgeving, persoon

We kunnen 3 verschillende soorten variaties onderscheiden waarin jij jezelf kunt trainen. Dit zijn je TAAK, de OMGEVING en jij als PERSOON. Besteed tijd in je trainingen om je TAAK sterk te laten variëren. Dit betekent bijvoorbeeld expres de bal heel laag of juist hoog te spelen, of met verschillende curves slaan. Maak je taak anders dan een standaard slag en probeer toch nog naar een vlag te spelen. Verander ook je OMGEVING. Zoek bijvoorbeeld schuine liggingen op rond de green, of verschillende grashoogtes, of uit en over bosjes en extreme liggingen in een bunker. Zoek naar manieren om vanuit deze posities toch nog de bal richting het doel te krijgen. Als laatste kun je ook jezelf als PERSOON aanpassen. Speel slagen waarbij je in gedachten denkt aan situaties waar allemaal mensen staan te kijken, doe 10 push ups en sla vervolgens een bal, of vraag een golfmaatje om je af te leiden terwijl je ballen slaat. Doe alles om jezelf mentaal te beïnvloeden en train jezelf om daarin toch nog te focussen op het goed uitvoeren van je slag zoals je dat normaal zou doen. Door op al deze manieren te oefenen train je je aanpassingsvermogen en ben je voorbereid op wat je in de baan allemaal te wachten staat.

Wil je meer weten over het trainen van je aanpassingsvermogen of hoe jij jezelf op mentaal vlak het beste kunt verbeteren? Maak nu een afspraak voor een privé training of doe mee aan mijn Masterclass de 5 mentale principes.


share