Zenuwen op de eerste tee de baas

13-02-17


Het is iets dat wel allemaal hebben, ook de topspelers. Zenuwen op de eerste tee. Je staat aan het punt om aan iets nieuws te beginnen en je weet niet wat je precies kunt verwachten. Dit brengt een bepaalde mate van spanning met zich mee. Iets dat vervelende gevolgen kan hebben voor de uitvoering van je slag en een goede start van je ronde om zeep kan helpen.

Verbeelding

Het scheelt als je vaker in een situatie bent geweest en je weet wat je kunt verwachten. Hoe vaker je op een eerste tee af slaat, hoe beter je met de situatie kunt omgaan. Al is dit is niet helemaal waar, want bij negatieve ervaringen kan angst en spanning alleen maar worden gevoed. Gebruik daarom het vermogen van je brein om situaties vooraf te verbeelden. Verbeelding stelt ons in staat om de ideale gebeurtenis te trainen, zonder dat we ons daadwerkelijk fysiek in de situatie bevinden. Simpelweg door een toneelstukje van de gebeurtenis die ons te wachten staat als een filmpje in gedachten af te spelen. Omdat ons brein geen onderscheid maakt tussen realiteit en onze eigen verzinsels, kun je met verbeelding wennen aan de situatie die je te wachten staat.

Als een acteur

Acteurs zijn meesters in verbeelden. Zij kruipen vooraf volledig in de rol van de persoon die ze gaan spelen. Ze beleven de situaties waar ze in terecht zullen komen, hoe ze zich op dat moment moeten voelen, hoe ze zich willen gedragen, hoe ze interactie hebben met medespelers enz... Door zich vooraf helemaal in te leven in hun rol zijn ze in staat om vervolgens een ogenschijnlijk levensechte gebeurtenis na te spelen.

Oefen overal

Net als een acteur kun je jezelf voorbereiden op hoe je wilt spelen op de eerste tee. Zie in gedachten voor je hoe het zal gaan; de omgeving, de mensen, hoe de hole eruit ziet, hoe je jezelf wilt voelen en zelfs hoe je de slag gaat uitvoeren. Maakt de verbeelding zo levensecht mogelijk en speel de situatie meerdere keren achter elkaar af. De kracht van herhaling is essentieel, hoe vaker je het oefent hoe positiever de link in het brein. Verbeelding is een ideale manier om te oefenen, want je bent niet plaatsgebonden. Oefen dagelijks in de auto, op het werk, thuis, of waar dan ook. Pas het ook toe op andere situaties waar je moeite mee hebt en je zal merken dat je beter bent voorbereid en met meer rust en vertrouwen de baan in gaat.

Wil je meer weten over hoe je mentale controle kunt krijgen op de golfbaan en hoe je met zelfvertrouwen en overtuiging kunt spelen? Schrijf je nu in voor mijn Masterclass "De 5 mentale principes" of vraag een privĂ© training aan. 

share