Voorkom dat een overwinning of goede score uit je handen glipt

17-07-17

Je ziet het vaak gebeuren bij topspelers, ze verliezen de controle op het moment dat ze kunnen winnen of hoog op het leaderboard staan. Een zeer bekend voorbeeld is van Adam Scott in The Open van 2012. Met vier slagen voorsprong en nog vier holes te spelen maakte hij drie bogey’s en tot slot een double bogey om de winst aan Ernie Els voorbij te zien gaan. Misschien heb jij een vergelijkbaar verhaal? Je stond op het punt om de wedstrijd te winnen en je verloor de controle, of je was aan een super goede ronde bezig en in de laatste holes werd een hele goede score verspeelt? Lees verder en leer hoe je het de volgende keer wel af kunt maken…

Wat we van Ernie Els kunnen leren

In The Open van 2012 deed Ernie Els precies wat nodig was. Waar veel spelers door de veranderende omstandigheden vaker een ijzer gingen slaan, bleef Els doen wat hij heel de week goed deed. Hij veranderde niks aan zijn strategie en bleef overal driver slaan. Hij creëerde goede kansen naar de green en pakte zijn kansen. Op de laatste 9 holes in het heetst van de strijd wist hij 4 birdies te maken, wat hem uiteindelijk in de positie bracht om te kunnen winnen. Wat we hiervan kunnen leren is dat je niets moet veranderen aan je strategie als je kans hebt om te winnen of goed staat te spelen. Simpelweg hetzelfde blijven doen zoals je heel de tijd hebt gedaan. Dit is precies wat veel (top)golfers onbewust niet doen. Ze wijken af van hun strategie, gaan voorzichtiger spelen of nemen langer de tijd. Ander gedrag, wat zorgt voor andere resultaten.

Onbewuste gedachten de boosdoener

Op het moment dat je goed speelt en hier bewust van wordt ontstaan er vaak onbewuste gedachten waardoor je wordt beïnvloed. Bijvoorbeeld, “Nu geen fouten maken” of “als ik het maar niet verpest nu”. Omdat onze gedachten voor 100% verantwoordelijk zijn voor ons gevoel, volgt er na dit soort gedachten vaak direct een gevoel van onzekerheid of zelfs angst. Gevoel beïnvloed ons gedrag en dus ga je ook onzekerder handelen. Bijvoorbeeld geen driver meer durven afslaan omdat je bang bent om fouten te maken, meer geforceerd en ingehouden bewegen, putten van grote afstand buiten de green als angst voor een verkeerde chip, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Anders handelen dan normaal, allemaal als gevolg van (onbewuste) negatieve gedachten.

Betere mindset voor betere skills

Het is een feit, gedachten beïnvloeden onze gemoedstoestand en handelen. Een goede controle houden over je spel begint daarom bij een goede mindset. Dit is precies wat Ernie Els goed deed toen hij The Open won. In een mooie documentaire over hem (oa. te zien via Ziggosport golf) verteld hij dat hij de laatste ronde continue tegen zichzelf zei: “Vertrouw je spel, gewoon blijven doen wat je heel de week al doet. Blijf bij je speelplan. Doe dezelfde routine bij elke slag zoals je hebt geoefend en dan zie je wel aan het einde of het is gelukt of niet”. Een peptolk tegen zichzelf waardoor zijn gemoedstoestand rustig bleef en hij in staat was om zijn beste spel te spelen.

Gedachtekracht

Gebruik net als Ernie Els je eigen gedachten om je gemoedstoestand goed te houden zodat je ook goed kunt blijven spelen. Dit betekent niet dat je ineens ultra positief tegen jezelf moet gaan praten, nee het is geen truckje. Wat je wilt doen is jezelf simpelweg wijzen op het feit wat je al heel de tijd aan het doen bent. “Blijf bij je speelplan, blijf bij je eigen spel, doe wat je hebt geoefend en waarvan je weet dat werkt, vertrouw daarop”. Nog krachtiger werkt om jezelf voorafgaand aan de ronde al als doel te nemen hoe je wilt denken in de baan. Schrijf bijvoorbeeld een quote of steekwoorden in je caddyboekje, of op je handschoen zodat je er aan herinnerd wordt. Zo coachte ik een speler die op zijn handschoen schreef “ROUTINE” en een speelster die in haar caddyboekje schreef “STICK 2 THE PLAN”.  Breng jezelf met een simpele gedachte naar het spel wat je nodig hebt om te kunnen spelen zoals je wilt spelen. Van denken naar doen! YOU CAN DO IT!

SCHRIJF JE NU IN VOOR MIJN MASTERCLASS "DE 5 MENTALE PRINCIPES" OF BOEK EEN PRIVE TRAINING.

share