SPANNING EN STRESS DE BAAS

31-10-21


Spanning is een normaal verschijnsel op de golfbaan. Zeker tijdens het spelen van wedstrijden. Het ontstaat zodra er iets op het spel staat, of in een spelsituatie wanneer je iets kunt bereiken of juist kunt verliezen. Het hoort erbij en je hebt het zelfs nodig om goed te kunnen presteren. Adrenaline bijvoorbeeld is een positieve vorm van spanning die juist zorgt dat je scherp en alert wordt. Toch is er ook negatieve spanning die zodanig kan oplopen dat die je overmant en je niet meer in staat bent om enigszins op niveau te spelen.  


DONT’S


Wat je vooral niet wilt doen is te veel gaan vechten tegen spanning. Een flinke uitdaging want dit is vaak wel de eerste reactie die ontstaat. Spanning is niet prettig en dus wil je het weg hebben. Onbewust zoek je naar manieren om tegen de spanning in te gaan. Harder swingen, sneller door je routine, alles om maar door de spanning heen te komen. Vaak sla je vervolgens steeds slechtere ballen en neemt het gevoel van spanning alleen maar toe. 


DO’S 


De basis om met de spanning om te gaan begint door je lichaam te ontspannen. Ontspan je spieren, haal laag en rustig adem en loop rustig. Zodra je meer ontspannen bent is het zaak om te gaan accepteren. Accepteer dat de spanning er is en vecht er niet tegen, omarm de spanning zodat je het niet erger maakt. En last but not least is het belangrijk om vooral te doen wat je altijd zou doen. Geen veranderingen in slagen en routines, doen wat je altijd doet zodat je niks forceert. Hiermee verlaag je de spanning en vergroot je de kans dat je degelijk golf speelt.


Succes! Wil je weten hoe je exact de juiste routine bouwt om spanning en stress voor altijd de baas te blijven? Schrijf je nu in voor de Masterclass “Het mentale gameplan”




share