De simpelste oefening ooit om mentaal sterker te worden

06-11-17

Wanneer speel je beter; Als je denkt: “dit gaat me lukken” of “dit gaat me niet lukken”?


Natuurlijk zal je net als elke andere golfer het 1e antwoord zeggen. Als je denkt “ik kan het”, dan zal het ook eerder lukken. Logisch. Alleen blijkt het in de praktijk toch niet zo eenvoudig te zijn.

Iedere golfer worstelt met verkeerde gedachten

Het is niet alleen iets waar topgolfers tegenaan lopen, maar ook beginnende golfers en alles daar tussenin. Misschien herken jij het ook wel? Gedachten als …

Ik mag deze putt niet missen!
Als ik maar niet in het water sla!
Wat een domme fout!
Wat zullen mensen wel niet van me denken…


En zo zijn er nog honderden negatieve en onrealistische gedachten die onbewust door je hoofd kunnen schieten terwijl je aan het spelen bent. Het lijkt soms onschuldig, maar het heeft grote gevolgen op je prestaties.

We voelen ons denken

Gedachten zijn voor 100% de oorzaak van hoe we ons voelen. Of je nu onzeker bent, twijfels hebt of juist vol zelfvertrouwen bent. Het zijn altijd onze gedachten die deze emoties veroorzaken. Vaak onbewuste gedachten gezien het grootste deel van ons denken onbewust gebeurt. Je denkt dus eerst; “als deze bal maar niet out of bounds gaat”, voordat je vervolgens onzeker en angstig boven de bal staat. Of je denkt “daar gaat m’n hele score!” voordat je vervolgens gefrustreerd en boos over de baan loopt. Al die negatieve emoties hebben natuurlijk een grote impact op hoe je presteert. Het goede nieuws is dat je er wat aan kunt doen…

Anders denken om anders te voelen

Door positiever te denken en te reageren tijdens het spelen, ga je jezelf positiever voelen en dus beter presteren. Toch is het niet even een kwestie van wat positieve gedachten erin gooien. Je gaat pas structureel iets veranderen als je ook structureel de negatieve gedachten die je hebt onder de loep neemt en aanpakt. Hiervoor zijn verschillende goede handvatten waar ik in deze blog helaas onvoldoende ruimte heb, maar ik kan je al wel een hele praktische en doeltreffende oefening meegeven waarmee je direct aan de slag kunt.

Gedachten trainen met tees

Ga de volgende oefening toepassen en train zo je gedachten. Wat je nodig hebt? Slechts tien tees!

1. Pak 10 tees uit je golftas en stop deze in je rechter broekzak de eerst volgende keer dat je gaat spelen of trainen.
2. Elke keer wanneer je negatief denkt of reageert, moet je een tee van je rechter naar de linker broekzak doen.
3. Hoeveel tees heb jij nog in je rechter broekzak aan het einde van je training of speelronde?

Je gaat met deze oefening merken dat je je al snel bewust wordt van je eigen gedachten. De negatieve gedachten worden daardoor vanzelf meer positief en neutraal. Je onbewuste brein wordt simpelweg aan het werk gezet om dit voor elkaar te krijgen. Instinctief is onze reactie namelijk om zoveel mogelijk tees in je rechter broekzak te willen houden. Ga het zelf proberen en ervaar hoe je denken veranderd en je gevoel positief wordt beïnvloed. Of denk jij nu al dat het niet gaat lukken?

WIL JE MEER LEREN EN WETEN HOE JE MENTALE CONTROLE KUNT KRIJGEN OP DE GOLFBAAN? SCHRIJF JE NU IN VOOR MIJN MASTERCLASS "DE 5 MENTALE PRINCIPES".

share