6 tips om 18 holes lang mentaal scherp te blijven

28-07-20


Wie mentaal fit is en veel energie heeft kan beter presteren. Je focus is beter en je lichaam beweegt efficiënter. Hierdoor kun je slagen beter uitvoeren en beter scoren. De truc om dit te bereiken zit in het managen van je energie. We hebben maar één potje met energie en is het op, dan is het op. Dit kan grote consequenties hebben voor je mentale gesteldheid en prestaties. Geen scherpte meer in je hoofd, dan meestal geen scherpte in je spel. Een laag energieniveau zorgt voor concentratieproblemen, minder efficiënt denken en zelfs een minder functionele aansturing van het lichaam. Dit komt vaak op het verkeerde moment. Precies aan het einde van je ronde, of op de laatste dag van een meerdaags toernooi. Juist op de momenten die ertoe doen. Ik heb 6 tips voor je op een rijtje gezet om te zorgen dat je een hele ronde of een heel toernooi mentaal scherp blijft.

1. Benader golf als een marathon

In golf is het belangrijk om de energie die je hebt te verspreiden over de gehele ronde. Niet in een volle sprint naar de finish, want dat ga je het de gehele race nooit volhouden. Het gaat om geleidelijk je energie gebruiken. Je hebt er in golf niks aan om de helft van je ronde, of de helft van een toernooi goed te spelen en de andere helft niet. Wil je goed presteren dan is het belangrijk om je energie mentaal en fysiek te verdelen. Zorg dat je alleen de meeste essentiële handelingen doet en beperk je routines tot datgene dat er echt toe doet. Voorkom bijvoorbeeld overmatige oefenswings, bekijk niet aan alle kanten de lijn op de green als het niks toevoegt en zorg voor een rustig looptempo tussen slagen.


2. Stop met over-analyseren van elke slag

Het proces van een bal spelen vereist veel inspanning en concentratie. Voorkom dat je ook na een slag nog heel intensief bezig bent met de uitkomst van de slag. Vaak zie je dat golfers veel onnodige energie verspillen door de uitkomst van de slag tot in detail te analyseren of een situatie te overdenken. Het is goed om even een korte feedback te geven en kort te benadrukken wat je had willen doen, maar het heeft geen zin om heel veel energie te steken in iets wat al is gebeurd. Richt je aandacht vooral op de volgende slag. Maak eventueel nog een keer de beweging zoals je die had willen doen of benoem een leerpunt, maar meer niet. Zorg voor een positieve afsluiting van de slag, richt daarna je energie en aandacht op wat je nog kunt beïnvloeden.

3. Reageer als “The Ice Man”

Laat je niet te veel meeslepen door emoties van vreugde, frustratie of irritatie. Emoties kosten namelijk heel veel energie. Natuurlijk kun je niet zomaar even een knopje omzetten, emoties zijn inherent aan sport en het spel. Maar je kunt ze wel afvlakken door jezelf simpelweg te realiseren dat golf een optelsom is van ups and downs. Nogmaals, golf is een marathon. Het heeft geen zin om je mee te laten nemen door specifieke gebeurtenissen. Henrik Stenson alias “The Iceman” staat erom bekend dit heel goed te kunnen. Hij heeft zijn naam te danken aan golflegende Ben Hogan. Beide staan bekend om hun coole houding, onder druk maar ook in moeilijke speelomstandigheden. Zij weten dat je rustig en geduldig moet blijven. Van moment tot moment bekijken wat de beste manier is om de bal te spelen. Het is pas klaar als de bal in de laatste hole zit.

4. Blijf in het moment 


Tussen slagen is er in golf veel tijd om na te denken. Voor je het weet ben je bewust van je score, denk je aan wat je goed of fout doet, ben je heel erg vooruit aan het denken of dwaalt je aandacht af naar werk of andere dingen buiten de baan. Al dit denken kost simpelweg energie en gaat weer ten koste van een goede focus en controle voor de holes die nog volgen. Breng je aandacht naar het moment. De beste manier is om je aandacht tussen slagen in het nu te houden. Dit kost de minste energie. Kijk om je heen en neem waar wat je ziet, focus op je ademhaling, hoor de geluiden om je heen, voel hoe je voeten de grond raken of maak een luchtig praatje met je medespeler. Als je focust in het moment bespaar je meer energie dan met al dat gedenk. 


5. Eet en drink voldoende


Goed eten en drinken zorgt dat de motor blijft draaien. Hier zijn uiteenlopende visies op, maar naar mijn menig is het vooral belangrijk om natuurlijke producten tot je te nemen. Vermijd geraffineerde producten zoals sportdrankjes en energiebars. Deze producten bevatten heel veel suikers waardoor je een energie boost krijgt, maar daarna net zo hard met een suiker dip over de fairway loopt. Killing voor je spel. Neem water, noten, bananen of muesli/notenrepen zonder toegevoegde suikers. Hieruit worden natuurlijk aanwezige suikers geleidelijk opgenomen waardoor je energielevel op een constant niveau wordt gehouden. 


6. Zorg dat je accu is opgeladen


Zoals gezegd, wie goed fit en uitgerust is presteert beter. Hoe voller je potje energie, hoe meer je aan kunt. Het is niet voor niks dat marathonlopers en andere duursporters uitvoerige schema’s hebben waarin de balans tussen inspanning en herstel centraal staat. Logisch zou je zeggen, toch zie je in golf vaak een slechte voorbereiding wat dit betreft. Wil je goed aan de start van een belangrijke wedstrijd verschijnen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je in aanloop naar de wedstrijddagen niet “te” druk bent met de invulling van je dagen. Plan voldoende ontspanning. Voorkom verder ook een overdadige warming-up op de dag(en) dat je gaat spelen. Doe alleen het essentiële dat nodig is. Je hebt je training gedaan als het goed is en je zult het moeten doen met wat je hebt. Spaar je energie voor in de baan. Ditzelfde geldt voor trainen na je ronde. Sla hoog uit een paar ballen om nog even het goede gevoel op te zoeken. Morgen is weer een nieuwe dag. 


Bekijk nu mijn Masterclass "Het mentale gameplan" en leer welke handvatten zorgen dat jij mentaal het verschil kunt maken als het nodig is.


share