3 tips om thuis je concentratie en focus te trainen voor op de golfbaan

16-04-20


Jezelf goed kunnen concentreren, het is één van de belangrijkste mentale vaardigheden in golf. Op topniveau moet je zelfs in staat zijn om vier dagen lang jezelf bij elke slag optimaal te concentreren. Topspelers maken het verschil als ze bij hun allerlaatste slag van het toernooi nog steeds met dezelfde scherpe focus kunnen spelen als bij hun eerste slag van het toernooi. Even een moment van concentratieverlies kan namelijk een spontane misslag veroorzaken, met grote gevolgen voor het resultaat. Dit is van toepassing op elk niveau en misschien herken jij dit ook wel? Het goede nieuws is dat je er wat aan kunt doen. Ik heb 3 concentratietips voor je op een rijtje gezet die je zomaar kunnen helpen om straks met een vlijmscherpe focus op de baan te staan.


1. Verdeel je energie


De basis van een goede concentratie is je eigen energieniveau. Hoe minder energie je namelijk hebt, hoe slechter je concentratie is. Goed slapen, weinig stress, voldoende rust en goed eten en drinken is essentieel. Als dit niet op orde is loop je eigenlijk al achter de feiten aan. Je hebt maar één potje energie en als je met een half potje de baan in gaat wordt het lastig om een lange energie slurpende wedstrijdronde goed te volbrengen. Maar het is zeker ook belangrijk om tijdens het spel zorgvuldig met je energie om te gaan. Het benodigde denkwerk, de fysieke inspanning en het concentreren bij elke slag kost namelijk veel energie. Voorkom een onnodig energielek en zorg dat je na slagen niet blijft nadenken over wat je beter had willen doen, of dat je al bezig bent met wat je nog te wachten staat. Zorg na elke slag dat je ontspant. Richt je aandacht op zaken die weinig tot geen energie kosten. Breng je aandacht naar dingen in het moment, aandacht in het nu kost namelijk het minste energie en het geeft je de juiste aandacht voor de volgende slag. Focus op je ademhaling, maak een praatje met medespelers, of kijk simpelweg naar dingen in je omgeving. Een principe wat je nu ook makkelijk thuis kunt toepassen toch? Kijk hoe en in welke situaties je dit alvast kunt trainen nu de golfbanen dicht zijn, bijvoorbeeld tijdens je thuiswerk activiteiten en dagelijkse bezigheden. Train het nu zodat je er straks profijt van hebt!


2. Stel procesdoelen


Een kleine test: Concentreer je nu drie seconden op het cijfer 2 in bovenstaande subtitel... 

De kans is groot dat het je is gelukt en de kans is ook heel groot dat je in gedachten tot drie hebt geteld terwijl je naar het cijfer keek… Je was in staat om heel gericht te focussen, simpelweg omdat je een gerichte opdracht kreeg. Zo werkt het dus in je golfspel ook. Zorg dat je voorafgaand aan een ronde voor jezelf bepaald waar je specifiek mee bezig wilt zijn in het spel. Dit zorgt dat je daar ook daadwerkelijk op focust en naar handelt. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een specifieke shotroutine bij elke slag, of het uitvoeren van een specifiek speelplan, of hoe je gaat ontspannen tussen elke slag. Bepaal vooraf duidelijke procesdoelen (speelopdrachten) die voor jou in het spel belangrijk zijn. Het helpt om dit ergens op te schrijven zodat je eraan herinnerd wordt. Bijvoorbeeld in je caddyboekje, of als afkorting op je bal, of op je handschoentje. Als je er continue aan herinnerd wordt ben je er nog meer met je aandacht op gericht. Misschien gebruik je zelf al procesdoelen in je werk of maak je duidelijke doelen wat je op een dag thuis wilt doen? Ga in ieder geval nu al aan de slag met doelen stellen want het richt je concentratie op de manier zoals je op de golfbaan straks ook wilt!


3. Train je aandacht 


Tijdens onze dagelijkse bezigheden worden we continue blootgesteld aan prikkels die om onze aandacht vragen. Binnenkomende mailtjes, what’s app berichten, social media pop ups, nieuwsberichten en andere zaken die ineens voorbij komen terwijl we ergens mee bezig zijn. De neiging is om steeds de aandacht te richten op wat er spontaan voorbijkomt. Eigenlijk leer je jezelf hiermee een slechte concentratie voor op de golfbaan. Door steeds toe te geven aan andere zaken terwijl je ergens mee bezig bent, ben je namelijk ook sneller afgeleid op de golfbaan. Train jezelf om je aandacht op één taak tegelijk te richten zodat je dit ook makkelijker af gaat op de golfbaan. Sommigen zweren bij aandachttraining doormiddel van meditatie. Ik geloof vooral in het trainen van je aandacht door de dag heen. Juist jezelf trainen in situaties waar je bezig bent met allerlei activiteiten en daarin simpelweg je aandacht leren houden bij één taak, wat er ook voorbijkomt. Prima als je even afgeleid bent, maar daarna gewoon de aandacht weer terug richten op je activiteit. Misschien roept er steeds weer een stemmetje in je hoofd om aandacht, maar die verdwijnt vanzelf weer als je verder gaat met je taak. Blijf jezelf hierin trainen. Doe dit vooral ook als je thuis oefeningen doet voor golf. Zodra je tijdens een oefening of slag bent afgeleid, jezelf aanleren om even een moment weg te stappen en daarna gewoon weer helemaal opnieuw te beginnen met het uitvoeren van je taak. “The mind is a muscle that needs to be trained!” 


VOLG NU OOK MIJN 30 DAGEN ONLINE THUIS GOLF PROGRAMMA! KLIK HIER VOOR MEER INFO

share