3 tips om afleiding de baas te blijven

03-09-20


Het is één van de grote mentale uitdagingen op de golfbaan, omgaan met afleiding. Iedereen heeft er weleens last van en grote kans dat jij ook met regelmaat bent afgeleid. Een medespeler die ineens geluid maakt of in je zicht gaat bewegen, verkeer dat langs de baan raast, een grasmaaiende greenkeeper, herrie in de buurt van het clubhuis etc. Maar ook onverwachte gebeurtenissen kunnen heel erg afleiden; bijvoorbeeld je bal die spontaan verrolt door de wind, of dat je dacht een prima bal te hebben geslagen maar plotseling je bal nergens meer kan terugvinden. Er zijn tal van voorbeelden waarom het een uitdaging is om je focus te herpakken. Ik geef je 3 tips die hierbij zullen helpen!

1. Zorg voor een “Tiger routine” bij elke slag


Tiger Woods is van jongs af aan door zijn vader Earl getraind om tegen elke vorm van afleiding te kunnen. Als oud-kolonel in het leger was zijn vader bekend met het belang van blootstelling aan onverwachte gebeurtenissen. Hoe vaker je wordt blootgesteld iets onverwachts, hoe beter je ermee leert omgaan. Vanuit deze filosofie ging hij zijn zoon bewust afleiden tijdens trainingen. Bijvoorbeeld door steeds zijn sleutelbos te laten vallen, door te hoesten tijdens zijn swing en het schijnt dat Tiger weleens een bananenschil naar zijn hoofd geslingerd kreeg. Tiger moest vervolgens leren om zijn aandacht terug te brengen naar zijn taak. Trainen om bij elke slag steeds dezelfde routine uit te voeren. Goed oplijnen, een goede setup en grip en een vast focuspunt in zijn swing. Stap voor stap dezelfde aandachtpunten in dezelfde volgorde. Doe dit zelf ook en je zal ook beter kunnen omgaan met afleiding. Zorg voor een vaste routine en leer jezelf als je bent afgeleid weer even opnieuw te beginnen en je vaste focuspunten te herpakken. Train jezelf om alle aandacht te richten op de stappen in je routine. Op den duur hoor je niet eens geluiden meer en kun je jezelf beter herpakken na een onverwachte gebeurtenis.


2. Stel een focus vraag

Ondanks een goede routine verschuift soms toch de aandacht weer terug naar wat anders. Een snelle en effectieve manier om je aandacht vervolgens terug te krijgen is jezelf een zogenaamde focus vraag te stellen. Hoe? Simpel, vraag jezelf waarop je wilt focussen. Bijvoorbeeld: “Hoe ziet de slag eruit die ik hier wil spelen, waar is mijn doel, of wat is het gevoel dat ik met deze slag wil hebben?”. Stel jezelf een vraag en je zal merken dat je aandacht direct verschuift naar het antwoord op de vraag die je stelt. Ons brein werkt simpelweg zo. Het heeft de instinctieve werking om altijd te willen reageren, stel een vraag en het brein geeft antwoord. Ideaal om je aandacht weer te kunnen richten op datgene dat je wilt doen. Probeer het zelf!

Wordt geen slachtoffer van afleiding…

Veel golfers hebben de neiging om geïrriteerd te raken als ze zijn afgeleid. Ze worden boos op een medespeler of datgene waardoor ze afgeleid zijn. Op zich begrijpelijk gezien de negatieve gevolgen die afleiding kan veroorzaken, maar feitelijk maakt het de situatie alleen maar erger. De aanwezige emotie versterkt de aandacht op het afgeleid zijn, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om je concentratie te herpakken. Stop met negatieve aandacht geven aan wat er gebeurd is. Beschouw afleiding als onderdeel van het spel. Er zijn altijd wel momenten waar je afgeleid zult zijn, het hoort er simpelweg bij. Hoe meer je er een punt van maakt, het zwaarder het probleem wordt voor jezelf. Uiteindelijk kun je niet meer terugdraaien wat is gebeurd, je kunt jezelf wel herpakken en focussen op waar je nog wel invloed op hebt. 


Succes! Benieuwd hoe je een ijzersterke shotroutine kan ontwikkelen voor jezelf? Dit en nog voor meer leer je in mijn Masterclass “Het mentale gameplan”. Lees snel verder… 



share