3 mentale skills die jij als golfer kunt ontwikkelen tijdens de coronacrisis…

03-04-20


Het zijn uitdagende tijden voor ons allemaal en alles loopt anders dan normaal. Er komt veel op ons af, er is veel veranderd en we kunnen heel veel niet. Geen leuke tijden, toch valt er ook veel te leren en kunnen we heel veel wel doen. Wie het slim aanpakt kan alleen maar sterker uit deze crisis komen, zowel in je dagelijks leven als op de golfbaan. In deze blog geef ik je mentale handvatten die je juist in deze periode nodig hebt en kunt ontwikkelen om een betere golfer te worden. 


Acceptatie


“I have to be patient” is wat je de beste golfers ter wereld vaak in interviews hoort zeggen. Dit zeggen ze niet voor niks. Het is belangrijk op de golfbaan om geduldig te blijven, of beter gezegd te accepteren wat er gebeurt tijdens het spel. Soms vallen putts steeds net niet, of maak je ineens een paar mindere slagen, of train je hard maar komt het spel er in de baan nog niet helemaal uit. Er zijn veel situaties op te noemen waar je als golfer je geduld kunt verliezen en frustratie de overhand neemt. Toch is het juist dan zaak om te kunnen accepteren en geduldig te blijven. Wie rustig kan blijven, blijft in controle. Terwijl een klein beetje ongeduld al kan leiden tot forceren en misslagen. Acceptatie is de sleutel tot succes, iets waar je jezelf nu in deze coronatijd mooi in kan trainen. 


We mogen niet naar de golfbaan, we mogen onze dagelijkse activiteiten niet meer doen, we mogen niet meer werken, etc. Makkelijk om geïrriteerd of gefrustreerd te raken maar dat is precies waar op de golfbaan de problemen ontstaan. De kunst is om jezelf niet te verzetten tegen al deze maatregelen, dat is de basis van acceptatie. Stop met jezelf verzetten, stop met weerstand geven tegen wat je niet wilt, stop met oordelen over hoe iets moet zijn. Zodra je de innerlijke strijd tegen iets kunt loslaten, kun je overgaan tot acceptatie en je aandacht geven aan iets waar je beter van wordt. Zo werkt het ook op de golfbaan. Je kunt een mindere slag of de zoveelste lipout niet terugdraaien, wat je wel kunt is loslaten wat er is gebeurd en je aandacht richten op wat je nog kunt beïnvloeden. Train jezelf om te focussen op wat je nog kunt beïnvloeden en wat je wel kunt doen, focus op de kansen die voor je liggen. 


Gedachtencontrole


Denk terug aan je beste golfronde ooit en de kans is heel groot dat het toen heel rustig was in je hoofd. Weinig gedachten, weinig twijfels, er was vooral rust en focus. Op de momenten dat we onze gedachten onder controle hebben, zijn we beter gefocust en kunnen we beter presteren. Toch gebeurt het vaak genoeg dat onze gedachten alle kanten op gaan: we denken aan wat er allemaal mis kan gaan, hebben verwachtingen van onszelf, over-analyseren onze fouten, of zijn met ons hoofd nog met kantoor of school bezig. Al dit denken vertroebelt je focus en hierdoor heb je minder controle over wat je doet. Maar hoe krijg je gedachten onder controle? Eigenlijk heel simpel, door uit je hoofd te gaan en je aandacht in het moment te richten. Iets wat je juist nu in deze tijd goed kunt trainen. 

Train jezelf om wat je door de dag doet ook met 100% aandacht te doen. Dus een boek lezen, netflix kijken, een spelletje doen, werken vanuit huis, of misschien je thuis golf training. Doe datgene dat je doet zonder ondertussen aan wat anders te denken of in je hoofd te oordelen over wat je aan het doen bent. Dit noemen we ook wel “mindful” bezig zijn. Waarnemen wat je aan het doen bent zonder daarover te oordelen. Wat hierbij helpt is om bewust je zintuigen te gebruiken bij wat je aan het doen bent. Dus voel wat je voelt, zie wat je ziet en hoor wat je hoort. Als we zintuigelijk waarnemen zitten we niet meer in het hoofd en automatisch in het nu. Juist door dit nu te trainen lukt het je straks beter op de golfbaan.


Verbeelding


Verbeelding is misschien wel de meest krachtige mentale vaardigheid die er is. Het stelt ons in staat om het perfecte plaatje in gedachten te oefenen zonder dat we daadwerkelijk fysieke handelingen uitvoeren. Tal van onderzoeken tonen aan dat je zelfs een beweging of prestatie kunt verbeteren zonder dat je deze fysiek uitvoert, puur door het verbeelden. Dit komt omdat we met verbeelden het gebied in ons brein gebruiken zoals we dat in werkelijkheid ook gebruiken. Hierdoor kun je bijna dezelfde resultaten bereiken als in het echt. Niet voor niets wordt deze techniek door veel topsporters gebruikt om zich te kunnen voorbereiden op prestaties. Ideaal ook voor jou dus om gedurende deze coronaperiode thuis je golf te kunnen oefenen zodat je straks makkelijker de baan op kan als je weer mag spelen.

Hoe verbeelden werkt? Het is als een soort droom in je hoofd afspelen, een levensechte gebeurtenis in gedachten simuleren. Je ziet voor je hoe je een bal speelt, je doorleeft het gevoel hoe je de bal raakt, hoe de bal door de lucht vliegt, hoort misschien zelfs de geluiden op dat moment. Hoe realistischer, hoe beter… Dit werkt alleen nog maar krachtiger als je naast het verbeelden ook daadwerkelijk met een club en een bal traint, bijvoorbeeld door tegen een net te slaan in de tuin. Herhaal in het begin minimaal 25 swings zonder bal met verbeelding en je zal merken dat je daarna het ideale plaatje wat je hebt verbeeld ook makkelijker kunt herhalen als je daadwerkelijk de bal speelt. Hoe vaker je dit traint, hoe sneller je kunt verbeelden en dit straks bij elke bal ook echt in de baan kan gaan inzetten om je beste golf te kunnen spelen. 


Veel succes met het toepassen van deze tips! Volg verder ook mijn 3 online trainingen en leer de 3 mentale tools waarmee je controle krijgt over je golfspel in alle situaties. Stuur een mailtje naar floris@vosgolf.nl voor meer informatie. 


share