3 TIPS VOOR ALS JE WEER DE GOLFBAAN OP GAAT NA DE CORONA BREAK

08-05-20


Eindelijk, je mag de baan weer op! Speciaal om je te helpen met opstarten heb ik 3 tips voor je op een rijtje gezet om de eerste meters op de baan goed te beginnen. 


1. Speel met een “feedback mindset"


Na 8 weken zonder spelen sta je waarschijnlijk te trappelen om weer de golfbaan op te gaan?! Misschien heb je thuis met beperkte mogelijkheden je spel wat kunnen bijhouden? Of misschien heb je helemaal niks kunnen doen. In beide gevallen zal je ongetwijfeld erg nieuwsgierig zijn hoe je spel ervoor staat, toch? Let op, want hier schuilt een mentaal gevaar. Als je thuis hebt geoefend zal je benieuwd zijn hoe je training uitpakt op de baan. Heb je niet geoefend, dan neem je al snel je spel van voor de coronacrisis als uitgangspunt. Hoe dan ook, je loopt met verwachtingen de baan op (meestal onbewust). Leuk tot het moment dat je goed speelt, maar zodra je niet aan je verwachtingen voldoet, ligt frustratie en teleurstelling op de loer. Voor je het weet ben je ingehouden aan het spelen of forceer je slagen met nog meer slechte slagen als gevolg. De oplossing om dit te voorkomen? Speel met een feedback mindset! Spelen met een feedback mindset is simpelweg spelen met als doel te kijken hoe je spel ervoor staat. Een slag is niet goed of slecht, het is feedback. Het is als het ware je spel verkennen en kijken wat de verbeterpunten zijn. Geniet weer van de puzzel om elke bal op de beste manier van A naar B te krijgen. Hier plezier in hebben en het als een uitdaging zien om jezelf daarin stap voor stap verder te verbeteren in de komende periode. 


2. Speel als een darter 


Als golfer bent je altijd bezig om de bal naar een specifiek doel te spelen, naar een vlag of een bepaalde plek in de baan. Misschien ben je er niet bewust van, maar hierbij vorm je altijd een plaatje in je hoofd van hoe je de bal wilt spelen. We hebben een beeld van de balvlucht, we focussen op waar we de bal willen raken, of we zijn bezig met het gevoel waarmee we naar het doel willen bewegen. Althans als je het goed doet. De neiging na een tijdje niet golfen kan zijn dat je in de eerste paar holes al verzandt in 1001 technische aandachtspunten. Elke mindere bal kan weer een trigger zijn om je swing te analyseren en vervolgens weer iets nieuws te proberen. Voor je het weet sta je alleen maar te denken boven de bal en gaat het voor geen meter meer. De truc is om bij elke slag een duidelijk plaatje te verbeelden van het doel en het gevoel van hoe je wilt bewegen naar het gekozen doel. Als golfer reageren we namelijk altijd op waar onze aandacht ligt. Best handig dus als je met je gekozen doel bezig bent i.p.v. denken over techniek. Net als een darter die pijltjes naar het bord gooit. Het enige dat een darter doet is focussen op waar de pijl moet komen en hij gooit op gevoel met grote precisie achter elkaar de pijlen in een klein vakje. Dit werkt zo in alle miksporten en is hoe ons brein en lichaam het beste functioneren. Voorkom dat je bij elke bal in technische analyses verzandt. Zorg bij elke slag voor een duidelijk beeld van het doel en beweeg er naartoe met het bijpassende gevoel. 


3. Houdt statistieken bij 


Feitelijk is het weer kunnen spelen na de corona break een nieuw begin van het golfseizoen. Het is weer kijken waar je staat en hoe je vervolgens het beste verder kunt gaan. Waarop moet je gaan trainen? Wat is de beste aanpak? Hoe ga je zorgen dat je de volgende keer weer beter speelt? Het begint bij een goed overzicht in kaart brengen van je spel. Welke onderdelen gaan goed en welke onderdelen kunnen verbeterd worden? Voorkom dat je zomaar op gevoel zelf bepaalt of je iets goed vindt of niet. Zorg dat je spelstatistieken gaat bijhouden zodat je een overzicht krijgt van al je slagen. Hoe zijn je afslagen qua richting en afstand? Speel je de afslag steeds in één keer op de fairway? Hoeveel putts maak je over de gehele ronde? Van welke afstanden maak je de putts en van welke afstanden verspeel je slagen? Uiteindelijk krijg je pas een realistisch beeld van je spel als je het complete overzicht in kaart hebt. Hiermee voorkom je dat je op basis van een gevoel reageert of op de verkeerde dingen gaat trainen. Er zijn tegenwoordig veel apps beschikbaar waarmee je statistieken kunt bijhouden. Houd je nog geen statistieken bij? Begin dan met behulp van de NGF golfacademie, dit is een mooie manier om je spel grondig in kaart te brengen. Last but not least, voorkom dat je zelf verkeerde conclusies trekt uit de statistieken en op de verkeerde manier gaat trainen. Raadpleeg een gekwalificeerde PGA golfprofessional, deze helpt je met een goede analyse en plan om je spel te verbeteren. 


Heb jij je al opgegeven voor mijn Monthly Mental Mailing? Hierbij stuur ik je maandelijks gratis mentale instructies en video’s! Stuur een mailtje naar floris@vosgolf.nl met het als onderwerp AANMELDEN MENTAL MAILING en ik zet je op de mailinglijst. 



share