2 tips om je mentale weerbaarheid te vergroten

08-01-18

“Golf is a game about how well you accept, respond to and score with your misses much more so than it is a game of perfect shots”.


Een uitspraak van mental coach Bob Rotella waar ik me volledig in kan vinden. Golf is een spel van misslagen, je maakt het verschil in hoe je er mee om gaat. Wie na misslagen zichzelf mentaal in controle kan houden, behoud de controle over zijn spel en prestaties. Het is een kwestie van trainen. Ik heb de 2 belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet waar je deze winter nog mee aan de slag kunt op weg naar een succesvol golfseizoen.

1. Train je aanpassingsvermogen

Natuurlijk is het verbeteren van techniek en het maken van voldoende herhalingen en doen van de juiste drills belangrijk. Hoe beter je vaardigheden eigen maakt, hoe groter kans dat je hiermee goed kunt presteren in de baan. De realiteit is vaak anders. Op de drivingrange kun je misschien met al je aandacht en focus achter elkaar mooie ballen slaan, maar in de baan kan het ineens anders zijn. Zeker als je gewend bent veel goede ballen te slaan in de oefensituatie, kan de realiteit schrikken zijn. Bereid je voor op dit onverwachte. Train naast het ideale spelscenario ook op specifieke slagen. Creëer in je trainingen situaties die je mogelijk kunt verwachten na een misslag, “aanpassingsgericht trainen”. Zoek in je trainingen situaties op die je na misslagen in de baan kunt verwachten. Schuine liggingen, hoog gras, gooi ballen in het bos, in diepe bunkers achter waterhindernissen enz… Leer jezelf hoe je vanuit deze situaties alsnog kunt spelen om na misslagen terug in positie te komen. Door dit te oefenen raak je bekend met wat je in het spel kunt verwachten. En eenmaal bekend met wat je kunt verwachten zal je mentaal minder worden overvallen en behoud je het zelfvertrouwen.

2. Sluit elke negatieve slag positief af

Een misslag brengt vaak een emotionele reactie teweeg. Logisch, je wilt het graag goed doen en als die niet lukt is dat balen. Maar voorkom dat je te lang aandacht geeft aan het negatieve resultaat. Wie te veel in negatieve situaties blijft hangen stimuleert negatieve emoties en dat is waar een groot mentaal gevaar schuilt tijdens het spel. Onderzoek toont aan dat bij negatieve emoties stresshormonen als ‘cortisol’ in het lichaam worden losgelaten. Dit stresshormoon verstoord je denkvermogen en functioneren van het lichaam en kan dus flinke gevolgen hebben voor je spel. Geef geen aandacht aan iets wat al is gebeurt. Train jezelf om negatieve situaties positief af te sluiten, hierdoor houdt je de controle over je spel en handelen. Hoe je dit kunt doen kun je zien in een filmpje wat ik heb gemaakt. Klik hier om het filmpje te bekijken. Succes!


share